loading...

وبلاگ آموزشی خانه مدیریت

بازدید : 1002
دوشنبه 7 ارديبهشت 1399 زمان : 23:22

MOOC (دوره‌های گسترده باز آنلاین) به عنوان یک نوآوری آموزشی ، در سالهای اخیر مورد توجه معلمان ، دانش آموزان و مسئولان قرار گرفته است. چندین مزیت وجود دارد که به محبوبیت MOOC کمک می‌کند. اولا ، با شیوع اینترنت ، MOOC این توانایی را دارند که به مقیاس گسترده‌‌‌ای از فراگیران جهانی از کشورهای مختلف ارایه کند(Barclay & Logan, 2013). این بدان معنی است که هر فراگیر از هر نقطه از جهان با دسترسی به اینترنت می‌تواند دوره‌های دانشگاه‌های معتبر جهان را بگذراند. ثانیا ، از آنجا که یادگیری در MOOC‌ها اغلب رایگان است ، برای فراگیران به ویژه در کشورهای در حال توسعه که دسترسی به منابع آموزشی محدود باشد ، می‌تواند مقرون به صرفه باشد (Kennedy, 2014). سوم اینکه، MOOCs با انواع مختلفی از انتخاب‌ها برای برآورده کردن علایق و نقاط قوت فراگیران فراهم می‌کنند (Means et al , 2009). و بدین ترتیب نیازهای ﺁموزشی ﺁنها برﺁورده شود. در نهایت، MOOCs وعده می‌دهند که با کمک به فراگیران در کشورهای در حال توسعه برای دسترسی به مواد ﺁموزشی با کیفیت به برابری ﺁموزشی بپردازد (Barclay & Logan, 2013) . برخلاف این پیش بینی‌های خوش بینانه ، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که نرخ ترک تحصیل برای فراگیران MOOC زیاد است. به عبارت ساده ، دیدگاه MOOC به عنوان ارائه دهنده منابع یادگیری رایگان یا کم هزینه برای همه هنوز واقعیت نداشته است. مطابق نظرسنجی انجام شده توسط Jordan (2013) ، میانگین نرخ تکمیل برای 91 دوره MOOC ، 6.5٪ بود ، و تعداد ثبت نام‌ها با گذشت زمان شروع دوره‌ها کاهش می‌یابد. تحقیقات پیشین مورد انتقاد قرار گرفته‌است که MOOC فاقد تعامل است و قادر به ارایه پشتیبانی آموزشی و خارجی کافی در طول فرآیند یادگیری نمی‌باشد (Hew & Cheung, 2014). علاوه بر این ، مشخص شد که پذیرش MOOC به ویژه در کشورهای در حال توسعه نسبتاً کم بوده است. گزارش‌های گذشته نشان می‌دهد که فراگبران در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین تنها نیمی‌از احتمال ادامه تحصیل در MOOC نسبت به فراگیران آمریکای شمالی ، اروپا و اقیانوسیه دارند& Halawa, 2015) (Kizilcec . به طور خلاصه ، حتی اگر MOOC‌ها توسط مربیان مطلوب و بالقوه ضروری تلقی شوند ، پذیرش MOOC به ویژه در مناطق خاص به همان اندازه که انتظار می‌رود رایج نیست. از این رو ، درک محرک‌ها و موانع مؤثر در تصویب MOOC در آن مناطق جغرافیایی باعث روشنگری خواهد بود. بیشتر تحقیقات تجربی در مورد MOOC با محوریت مناطق پیشرفته تر مانند آمریکای شمالی و اروپا ، در حالی که وضعیت کشورهای در حال توسعه به نوعی مورد غفلت قرار گرفته است (Veletsianos & Shepherdson, 2016). در واقع ، درک عوامل تأثیرگذار در زمینه پذیرش MOOC برای مربیان ، دانشگاه‌ها و کسب وکارهای MOOC بسیار مهم است. بینش‌های بدست آمده پیشنهادات و راهنمایی‌هایی را برای ترویج انتشار MOOC در بین یادگیرندگان بالقوه ارائه می‌دهد. به طور خاص ، برای فراگیران کشورهای در حال توسعه که محدود به محیط‌های اجتماعی و اقتصادی هستند ، درک عوامل مؤثر در تصویب MOOC‌ها به احتمال زیاد در غلبه بر موانع بالقوه و ترویج تصویب MOOC کمک می‌کند که در نهایت به پرکردن شکاف دیجیتال کمک خواهد کرد (Liyanagunawardena et al., 2013). تحقیقات در مورد تصویب MOOC را می‌توان به دو جریان طبقه بندی کرد: محرک‌ها و موانع. عوامل مختلفی با تصویب MOOC فراگیران در ارتباط است ، از این طریق برخی به تسهیل پذیرش MOOC کمک می‌کنند ، در حالی که برخی دیگر این روش را منع می‌کنند (e.g., Hart, 2012; Hew & Cheung, 2014) . از نظر مطالعات محرک‌ها ، Kop (2011) نتیجه گرفت که قابلیت اعتماد به نفس ، سواد انتقادی و حضور اجتماعی مربیان و شرکت کنندگان می‌تواند مشارکت و تعامل افراد را در فعالیتهای یادگیری آنلاین تشویق کند. از طریق شناسایی داده‌ها از۴۴ موک(MOOC)،

سه کتابخانه برتر جهان
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 171
  • بازدید کننده امروز : 42
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 196
  • بازدید ماه : 731
  • بازدید سال : 10064
  • بازدید کلی : 24331
  • کدهای اختصاصی